Už v mladom veku sa pokúšal zlepšovať vzdelávanie na Slovensku svojimi kreatívnymi a hravými projektami. Organizoval detské oslavy, navrhol vlastné edukatívne hračky a otvoril e-shop www.hravohracky.eu so zmysluplnými produktami pre deti. Pred rokom sa Filip rozhodol založiť Edutime, ktorého úlohou je zmysluplné dopĺňanie vzdelávacieho systému na Slovensku a príprava detí na 21. storočie.

Stále si študent a máš preto množstvo povinností. Prečo si sa teda rozhodol začať pracovať na projekte Edutime?

„Môj Malý Štúr“

Ešte na gymnáziu som so spolužiakmi pracoval na projekte Geovedy pre každého. Už vtedy sme organizovali hravé workshopy, interaktívne výstavy a exkurzie pre mladších rovesníkov. Pokúsili sme sa tiež doplniť medzeru na trhu so zmysluplnými hračkami pre deti. Našou prvou hračkou bol „Môj Malý Štúr“. S touto hračkou sme vyhrali niekoľko podnikateľských súťaží a naše projekty sa tešili veľkému úspechu. Postupne som pochopil, že ma napĺňa práca s deťmi. Práve deti podľa mňa majú svoj pohľad na svet, ktorý je istým spôsobom zaujímavý a inšpriratívny. Cítil som, že projekty, ktoré sa venujú ich rozvoju, majú veľký potenciál a zmysel pre budúcnosť tejto krajiny, vďaka čomu neskôr vznikol Edutime.

Edutime vznikol približne pred rokom. Vieš nám lepšie priblížiť cestu tohto projektu?

Mojim prvým prototypom bol „Letný tábor 21. storočia“, ktorý mal pozitívne ohlasy. Pustil som sa teda do vytvárania konceptu kurzov od Edutime. Bolo pre mňa náročné identifikovať tie správne potreby 21. storočia, ktoré by som bol schopný podložiť dátami. Stretával som sa preto s ľuďmi „z fachu“ a vytvoril hrubý koncept projektu. Keďže som potreboval deadline, ktorý by ma hnal dopredu, prihlásil som projekt do súťaží ako Playpark Bratislava a Social Impact Award, ktorú projekt vyhral. Tesne predtým sa ku mne pridali dve veľké posily, spolužiačky a kamarátky, Ema a Zuzka, ktoré priniesli novú perspektívu. Rast tímu bol pozitívnym krokom vpred, vďaka ktorému sme začali budovať jasnú metodiku a ujasňovať si našu víziu i misiu.

Kde je projekt dnes?

Momentálne sme v štádiu, kedy vytvárame nové a zaujímavé koncepty. Rozbiehame workshopy a denné letné tábory. Reakcie rodičov sú často veľmi spontánne a nadšené, čo nás vždy nakopne. Niekedy je ťažké skĺbiť školu a takéto veľké projekty, no veľmi nás to baví. Tvoríme a zlepšujeme sa. Denne na projekte pracujeme a držíme sa nášho hesla „Pre deti budúcnosti!“.

V Edutime ste ku každej z kompetencií, ktoré u deti rozvíjate, vytvorili originálne príšerky. Ktorou z nich by si bol ty a prečo?

Jednoznačne inovatívnosť, náš Nápadko. Považujem sa za veľmi kreatívneho človeka. Mám veľa nápadov. Častokrát mám pocit, že sú to hlúposti, no vďaka procesu design thinking, ktorý sa snažíme rozvíjať i u detí v táboroch, či na workshopoch, sa dá z každej z nich vytvoriť niečo nové.

Tím Edutime dnes

Aká je tvoja motivácia pre prácu na tomto projekte?

Deti budúcnosti! Vďaka svojej skúsenosti viem sám porovnať typické vzdelávanie a nový, inovatívny spôsob výučby. Myslím si, že vzdelanie je liekom mnohých problémov, aj keď sa táto fráza stáva univerzálnou odpoveďou na všetko. Ak mám byť konkrétnejší, verím, že by sme dokázali našu krajinu posunúť dopredu, keby každý mladý Slovák ovládal proces design thinkingu. Dosiahnuť, aby ho poznali všetci Slováci, je však naozaj komická predstava, no ja verím, že neustálym hľadaním odpovedí na otázky „prečo?“ a „ako?“ by sme sa posunuli ďalej.

Chceš tým naznačiť, že slovenské „tradičné“ školstvo je skutočne také zlé? Čo ti vadí na slovenskom systéme vzdelávania? Čo naopak funguje?

Nie, nemyslím si, že je slovenské školstvo také zlé. No zároveň si nemyslím, že zodpovedá súčasným potrebám mladých ľudí. Keď niekedy vidím prezentácie doktorantov, ktorí prešli slovenskými vysokými školami, je mi do plaču. Haldy textu, rozmazaný obrázok a keď sa zadarí, občas sa objaví i Comic Sans. Znalosti správneho prezentovania by mali byť dnes samozrejmosťou. Toto je však len jeden z príkladov. Problémom je taktiež napríklad rozvoj kritického myslenia, samostatnosť alebo na opačnej strane práca v tíme, prijímanie kritiky a poskytovanie spätnej väzby. K týmto problémom vedie celé spektrum vzdelávania, od základných až po vysoké školy. Myslím si však, že pokiaľ máme záujem sa na Slovensku vzdelávať sami popri škole, máme tieto možnosti i čas. Vieme presne, čo sa od nás očakáva, aby sme dostali dané známky a so zvyšným časom pracujeme už len podľa svojho vedomia a svedomia. Taktiež máme vďaka memorovaniu oproti iným krajinám veľmi široký všeobecný prehľad. Je však otázne, ako veľmi je práve on pridanou hodnotou v dnešnej digitálne dobe.

Ako si načrtol, využitie voľného času efektívne je voľbou každého jedného z nás. Môžeme sa rozhodnúť sa naďalej vzdelávať a rásť. Deti však často o vzdelávanie nemajú záujem. Prečo? Dá sa to nejak napraviť?

Summit Social Impact Award, Gruzínsko

Nemyslím si, že deti nemajú záujem sa vzdelávať. Závisí len na forme a spôsobe, akým im vedomosti podávame. Deti majú rady rôzne hry. Majú rady napríklad LEGO. Prečo teda neupravíme spôsob akým učíme matematiku, slovenčinu alebo angličtinu? Namiesto nudného sedenia v lavici a počúvania výkladov sa deti budú učiť aktívne a hravo. Samozrejme, nechcem generalizovať, mnohí učitelia na Slovensku i napriek obmedzeným zdrojom podávajú skvelé výkony.

Toto je zmena, ktorá sa týka vzdelávacieho systému. Čo však môže urobiť rodič, aby pomohol dieťaťu sa rozvíjať?

Dať ho ku nám do Edutime (smiech). Ale bez srandy… rodič by mal dieťa obklopovať vecami, ktoré ho rozvíjajú a bavia. Mám na mysli zmysluplné hračky, knihy a všetko, čím sa dieťa od mala obklopuje. Verím, že rozvoj dieťaťa sa nevylučuje s tým, že to bude zábava.

Pracuješ na projekte, ktorý bojuje za lepšie vzdelávanie. Existuje podľa teba nádej, že budeme na naše školstvo jedného dňa hrdí?

Určite áno. Všetci sa však predtým budeme musieť nastaviť pre zmenu. Podľa môjho názoru, keď chceme aby bolo niečo dobré a funkčné, proces zlepšovania nie je proces s koncom. Myslím si, že práve toho sa mnohí bojíme. Nevidíme cieľ, preto sa do zmeny nepúšťame alebo dosiahneme malú zmenu, na základe ktorej máme pocit víťazstva. Potom sa vzdáme.

Ty si aktívny a inteligentný mladý študent, ktorému na vzdelávaní záleží. Kde teda chceš v budúcnosti pracovať alebo študovať?

Chystám sa študovať Urban Planning, pravdepodobne na UCL v Londýne, pokiaľ všetko pôjde podľa plánov. Plánovanie mesta je spojením všetkého čo ma baví, zaujíma a čomu sa chcem venovať. Je to spojenie politiky, dizajnu, architektúry, prírody a podnikania a samozrejme neustáleho vzdelávania sa.

Budeme ti na tejto ceste držať palce. Čo by si chcel ešte na záver odkázať deťom?

Príďte na naše workshopy alebo tábory. Našou úlohou nie je vás učiť ako v škole za lavicou, ale rozvíjať vás hravým, zaujímavým a kreatívnym spôsobom. Veď sa snažíme projektom pomôcť rozvíjať deti budúcnosti!

Leave a comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *